Vedtægter

Vedtægter for

KULLERUP – REFSVINDINGE IDRÆTSFORENING

Stiftet i 1866

§ 1

Kullerup-Refsvindinge idrætsforening (kaldet KRIF) er stiftet i 1866 under navnet

Kullerup-Refsvindinge Skytteforening. Foreningens hjemsted er i Nyborg kommune

I Region Syddanmark.

§ 2

Foreningens formål er ved idræt og andet kulturelt virke at fremme den enkeltes og

fællesskabets sundhed og trivsel.

§ 3

Foreningen er tilsluttet DGI FYN og De kan Danske Skytteforeninger samt

specialforbund under D.I.F. og dermed undergivet disse organisationers vedtægter.

§ 4

Som aktive medlemmer kan optages børn og voksne, når de vedkender sig nærværende vedtægter. Afdelingsudvalget kan udelukke et medlem, når den finder grund hertil.

Det udelukkede medlem kan anke kendelsen på førstkommende afdelingsmøde.

Det udelukkede medlem kan anke denne afgørelse til hovedbestyrelsen samt

eventuelt til førstkommende generalforsamling.

§ 5

Foreningen ledes af bestyrelsen, der består af følgende medlemmer.

A. Formand

B. Næstformand

C. Hovedkasserer

D. Evt. Bestyrelsesmedlemmer

E. Evt. Sekretær

F. 1 repræsentant for hver afdelingsbestyrelse

§5 A. Formændene i de §6 anførte afdelinger (vælges på afdelingsmøde).

Alle valg er for 2 år. Formand vælges på lige år. Næstformand og hovedkasserer på

ulige år. Øvrige medlemmer vælges hvert år. Valgbar er ethvert aktivt medlem,

der er fyldt 14 år.

§ 6

Foreningen kan efter godkendelse på generalforsamlingen nedsætte afdelinger

for hver aktivitet, der er på foreningens program. Ved stiftelse af nye afdelinger

betales til hovedforeningen et forholdsmæssigt beløb af formuen i hovedkassen

iht. Seneste reviderede regnskab.

Valgene sker i henhold til §5 og §8.

§ 7

Hovedbestyrelsen og afdelingsbestyrelserne har ret til at nedsætte udvalg,

eventuelt udpege enkeltpersoner uden for bestyrelsen, til at varetage særlige

opgaver. Disse opgaver skal dog være forenelige med formålsparagraffen.

Bestyrelsen skal til enhver tid være underrettet om udvalgets arbejde.

§ 8

Afdelingerne fastsætter selv deres egne forretningsorden, råder selvstændigt

over egne pengemidler og fører selvstændigt regnskab. 

For hver af de aktiviteter, der er godkendt som selvstændigt aktivitetsområde,

vælges et afdelingsudvalg bestående af:

  1. Afdelingsformand
  2. Afdelingskasserer
  3. Et antal udvalgsmedlemmer (min. 1), som er nødvendigt i den enkelte aktivitet.
  4. Valgene er for 2 år ad gangen og foregår på et afdelingsmøde, der afholdes hvert år umiddelbart forud for generalforsamlingen.
  5. Stemmeret har kun fremmødte aktive aktivitetsmedlemmer

§ 9

Medlemsbidrag og kontingent for aktiv deltagelse fastsættes af de enkelte

afdelinger. Såfremt et medlem skylder forfaldent kontingent ved sæsons begyndelse

og ikke betaler dette påkrav, slettes vedkommende af foreningen og kan kun

genoptages ved at betale restancen samt nyt medlemsbidrag.

§ 10

  1. Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for de for foreningens indgåede forpligtelser, for hvilke alene foreningen hæfter med dens respektive formue.
  2. Foreningens medlemmer har ikke nogen økonomisk forpligtelse overfor foreningen udover kontingenter.
  3. Foreningens medlemmer har ikke krav på nogen del af foreningens formue eller udbytte af nogen art.

§ 11

Da foreningens skydeudvalg er berettiget til at give våbenpåtegning, er

foreningens skydeudvalg forpligtet til at give orientering til politiet eller om

fornødent at tilbagekalde påtegning over for et medlem, der efter bestyrelsens

skøn, af hvilken som helst årsag, ikke længere bør være indehaver af en meddelt

tilladelse til et våben.

§ 12

  1. Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen, der afholdes hvert år i februar eller marts måned. Indkaldelse sker med mindst 21 dages varsel på foreningens hjemmeside eller andre tilsvarende medier med angivelse af dagsorden. Afdelingerne er selv ansvarlige for, at indkaldelsen når ud til deres medlemmer.
  2. Forslag til vedtægtsændringer samt forslag med vidtgående økonomisk rækkevidde, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden skriftlig i hænde senest 14 dage før afholdelse af generalforsamlingen.
  3. Kun fremmødte aktive medlemmer, der er fyldt 14 år, har stemmeret.
  4. På generalforsamlingen afgøres alle sager ved simpelt flertal, dog kræves til udelukkelse af et medlem samt til ændring af disse vedtægter, mindst 2/3 del af de afgivne gyldige stemmer for forslaget.

Skriftlig afstemning skal foretages, såfremt blot en ønsker det.

  1. Der føres protokol over vedtagne beslutninger.

§ 13

På den ordinære generalforsamling behandles følgende:

1. Valg af dirigent, protokolfører og 2 stemmetæller.

2. Aflæggelse af beretninger.

3. Fremlæggelse af de reviderede regnskaber.

4. Behandling af indkomne forslag.

5. Næste års arbejde.

6. Valg af bestyrelse i henhold til §5.

a. Formand (vælges på lige år).

b. Hovedkasserer (vælges på ulige år).

c. Næstformand (vælges på ulige år).

7. Godkendelse af afdelinger.

8. Øvrige valg:

a. Valg af 2 revisorer i henhold til § 18.

9. Eventuelt

§ 14

Ekstraordinær generalforsamling i hovedbestyrelsen skal afholdes når flertal af hovedbestyrelsen finder det fornødent, eller et enigt afdelingsudvalg eller

når mindst 1/10 del af foreningens samlet aktive stemmeberettigede medlemmer stiller krav herom med forslag til dagsorden.

Ekstraordinært afdelingsmøde afholdes, når flertallet i afdelingsudvalgene eller

10 aktivitets medlemmer stiller skriftligt krav herom med forslag til dagsorden.

Ekstraordinær generalforsamling skal i alle tilfælde afholdes senest 6 uger efter, at kravet herom er modtaget, og den skal indvarsles i lighed med ordinær generalforsamling.

§ 15

Foreningen tegnes ved underskrift af formanden. Hovedkasserers midler kan

omsættes ved formanden eller hovedkassereren, dog ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom, samt ved optagelse af lån af den samlede

hovedbestyrelse.

Afdelingens midler kan omsættes ved afdelingsformand eller afdelingskassereren, der kan være hovedkasserer.

§ 16

  1. hovedbestyrelsen og afdelingsudvalgene fastsætter selv deres

forretningsorden.

  1. Vedtagelse i hovedbestyrelsen og afdelingsudvalgene kræver, at over

halvdelen stemmer for. Ved stemmelighed har formanden 2 stemmer.

  1. Der føres protokol over vedtagne beslutninger i de respektive bestyrelser og afdelingsudvalg. Protokollen godkendes ved underskrift af bestyrelsen og udvalg efter endt møde, eventuelt senest ved næste møde.

§ 17

Formand, næstformand og hovedkasserer, indbydes til at deltage i afd. møder

Dog uden stemmeret.

§18

  1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
  2. Afdelingerne skal senest 1 februar aflevere resultatopgørelse og balance til foreningens 2 generalforsamlingsvalgte revisorer.
  3. Hovedkassen skal hvert år pr. 31/12 indeholde min. 20.000,- kr.  evt. underskud dækkes af afdelingerne udregnet efter medlemstallet pr. 31/12.

§ 19

Et aktivitetsområde kan udtræde af Kullerup-Refsvindinge Idrætsforening, når 2/3 del af deltagerne i 2 på hinanden følgende ekstraordinære afdelingsmøder stemmer for.

Udtrædelse kan først finde sted ved førstkommende ordinære

generalforsamling i Kullerup-Refsvindinge Idrætsforening med de på status

tidspunktet for afdelingens opgjorte aktiver og passiver.

Afdelingens egne pengemidler og rekvisitter tilfalder den udtrædende

afdeling, såfremt den fortsætter med at eksistere.

§ 20

  1. Foreningen kan kun opløses, når 2/3 del af deltagerne i 2 på hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger med mindst 1 måneds mellemrum stemmer herfor. (se indkaldelse i §14).
  2. Ophører foreningen med at eksistere, eller udmelder foreningen sig af Amtsforeningen/DIFspecialforbund skal den aflevere samtlige modtagne ejendele. Skytteforeningens midler tilfalder DDS, Svendborg
  3. Udover det i stk. 2 nævnte tilfalder foreningens formue idræts-og

ungdomsarbejde i Nyborg Kommune.

Revideret og vedtaget på generalforsamlingen d. 14. marts 2024

Et billede, der indeholder håndskrift, linje/række, tekst, Font/skrifttype

Automatisk genereret beskrivelse

Dirigent: Kaj Refslund Formand: Sten Aagaard Christensen

.